Irving Pardoen
The farm
1
Amsterdam: Anthos, 2014
305 p.
9789041425379 (paperback)

Een weinig tot de verbeelding sprekende titel en een sobere cover met een halve koekoeksklok: dit boek moet het vooral hebben van de auteursnaam. Tom Rob Smith kennen we immers van drie eerdere bestsellers die zich in de Sovjet-Unie afspelen en waarvan zijn debuut, Kind 44, allicht het bekendst is. Met De boerderij verplaatst Smith de setting voor het eerst van de Sovjet-Unie van de jaren vijftig en zestig naar het Engeland en Zweden van vandaag. Daarmee verwijst hij meteen naar zijn eigen afkomst: hij is immers de zoon van een Zweedse moeder en een Engelse vader. En hij krijgt in één moeite door een voet tussen de deur bij de populaire categorie ‘Scandinavische thrillers’.
De boerderij vertrekt van de vraag: ‘Wat als je zelfs je eigen moeder niet meer durft te vertrouwen?’ Centraal in het boek staan Daniel, die in Londen samenwoont met zijn vriend (van wie zijn ouders niets weten), en zijn ouders Chris en Tilde, die een tijdje eerder naar Zweden zijn verhuis…Lees verder
De 29-jarige Daniël wordt onverwachts gebeld door zijn vader, Chris, die met zijn vrouw, Tilde, op een boerderijtje in Zweden - het geboorteland van Tilde - van zijn pensioen geniet. Paniekerig vertelt Chris dat Tilde opgenomen is in een psychiatrische kliniek maar ontsnapt is en op weg is naar Daniël in Londen. Tilde maakt een paranoïde indruk en vertelt haar zoon uitgebreid over een complot in haar Zweedse omgeving waar verschrikkelijke misdrijven worden gepleegd. Daniël weet niet wat hij hiervan denken moet en besluit uiteindelijk zelf op onderzoek naar Zweden te gaan. Zowel Daniël als zijn moeder vertellen hun verhaal in de ik-vorm, door een duidelijke lay-out van elkaar onderscheiden. Aan de hand van dagboeknotities, brieven en officiële stukken probeert Tilde haar zoon ervan te overtuigen dat haar man en anderen haar willen opbergen om haar het zwijgen op te leggen. De auteur (1979) schetst in mooi, beeldend proza het benauwende leven dat Tilde en Chris in de kleine Zweedse geme…Lees verder

Over Tom Rob Smith

Tom Rob Smith (Londen, 1979) is een Brits schrijver, die in 2008 debuteerde met zijn literaire thriller Kind 44, dat aan 27 internationale uitgeverijen is verkocht. Uitgeverij Ambo/Anthos bracht het boek eind maart 2008 uit voor het Nederlands taalgebied.

Smith is de zoon van een Zweedse moeder en Engelse vader en studeerde Engelse literatuur aan de Universiteit van Cambridge. Vervolgens schreef hij scripts voor film en televisie.

Kind 44, in Engeland uitgegeven onder de titel Child 44, is het eerste boek van een geplande trilogie: Smith heeft het tweede en derde deel inmiddels ook uitgebracht. Alle drie de boeken zijn al in het Nederlands vertaald. Het verhaal van Kind 44 speelt zich af in 1953, de periode waarin Jozef Stalin de leider was van Rusland. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Russisch/Oekraïense seriemoordenaar Andrei Chikatilo. In 2009 kwam Smith met een ver…Lees verder op Wikipedia