Cro-Magnon
Jef Geeraerts
Amsterdam: Prometheus, 2006
239 p.
90-446-0743-X 90-446-0882-7

Ik maak misbruik van mijn goede genen

Als we de auteur op zijn woord mogen geloven wordt het gloednieuwe Cro-Magnon de laatste politiethriller van Jef Geeraerts. "Maar het is mijn voorlaatste boek", zegt de schrijver samenzweerderig, "hierna komt nog een zeer literaire roman waarvan ik niet meer dan de titel kan verklappen: De Zwarte Vogel."

Jef Geeraerts schrijft op zijn 76ste voorlaatste boek 'Cro-Magnon'

In De Zwarte Vogel zal Geeraerts het over de dood hebben, want hij zegt: "Het gaat over de zwarte vogel die boven ons cirkelt, op onze schouder landt en fluistert: kom mee." Ondertussen werkt zijn vrouw Eleonore aan een boek over 's mans werk. "Over hoe mijn boeken ontstaan zijn, over documenten en brieven errond. Het is geen biografie over mij, maar over de omstandigheden waarin ik heb gewerkt."

In Cro-Magnon voert Jef Geeraerts het beroemde speurdersduo Vincke en Verstuyft nog eens op. Als ze samen hun paasvakantie in de provence doorbrengen, wordt in een nabijgelegen grot het onthoofde lichaam van een oncoloog gevonden. De Antwerpse commissarissen raken verwikkeld in het moordonderzoek dat naar de maffia van Marseille en internationale fraude in kankerbehandeling met stamcellen leidt. Als naar gewoonte heeft de auteur zich weer grondig laten voorlichten door Franse politiediensten en artsen. "Ik ga al…Lees verder

Liefde, dood en erotiek

Nieuwe speurdersroman van Jef Geeraerts

In zijn nieuwe misdaadroman voert Jef Geeraerts nog eenmaal zijn speurders Vincke & Verstuyft ten tonele, zo laat uitgever Prometheus weten. Is Cro-Magnon een waardig afscheid geworden van het Antwerpse politieduo?

Als misdaadschrijvers definitief afscheid nemen van hun personages moet je op je hoede zijn. Het gebeurt wel meer dat ze op een of andere, soms heel inventieve, manier herrijzen. Het beroemdste voorbeeld is Sherlock Holmes. Sir Arthur Conan Doyle was zijn held zo moe dat hij hem op 4 mei 1891 liet verdrinken in de watervallen van het Zwitserse Reichenbach. Het protest van de lezers was toen massaal, zodat Conan Doyle al een jaar later, zeer tegen zijn zin, op de beslissing moest terugkeren in zijn misschien wel bekendste roman The Hound of the Baskervilles. Voorzichtig dus als we zomaar geloven dat Vincke en Verstuyft definitief afscheid nemen. Te meer omdat Geeraerts (76) eerder al zoiets had aangekondigd. Precies dertien…Lees verder

Hoofd verloren

Jef Geeraerts' speurders zijn op vakantie in Frankrijk. Veel speuren doen ze er niet.

De eerste zin in Cro-Magnon is vintage Jef Geeraerts, dus met een overvloed aan details. ,,Donderdag 13 april 2006, 2.32 uur. Een donkerblauwe Renault Mégane met kenteken 482 BZ 13 vertraagde en sloeg links af op de T van de D4 met de D943 van Gordes naar Apt in het departement Vaucluse.'' Geeraerts neemt uitgebreid de tijd om de tocht te beschrijven die de man in de Mégane maakt. Hij blijkt op weg te zijn naar het grottencomplex Baume des Peyrarts. Ergens in die grotten woont een zonderling die door de man niet alleen vermoord, maar ook op een klinische manier onthoofd wordt.

De moordenaar neemt het hoofd mee, en ook een medisch tijdschrift waarin een artikel staat over de behandeling van borstkanker. De auteur van de studie is een Zuid-Afrikaanse oncoloog die Werner Bezwoda heet. Een kleine zoektocht op het internet leert dat Bezwoda echt bestaat en een revolutionaire methode heeft bedacht om borstkanker aan te pakken. Intussen is gebleken dat hij zijn onderzoeksresulta…Lees verder

Het kan tellen als publiekslokker, de vermelding op het omslag van de nieuwe Geeraerts: 'De terugkeer van Vincke en Verstuyft'. Eric Vincke heeft zich teruggetrokken in Zuid-Frankrijk om daar te genieten van zon, zee en een luilekkerleventje dat vooral wordt ingekleurd met de nodige drank en spijs. Zijn vroegere kompaan Freddy Verstuyft komt hem er geregeld voor een korte vakantieperiode gezelschap houden. Dat herinneringen worden opgehaald en af en toe wordt teruggegrepen naar vroegere exploten, die Geeraerts in eerder verschenen romans heeft verteld, ligt voor de hand. Maar er is meer: de lokale commissaris van de Police Judiciaire Louis Blanc doet af en toe een beroep op hun medewerking als er weer eens een louche zaak opgelost dient te worden. En die is er in Cro-Magnon: in een verlaten grot, alleen te bereiken met een touwladder, wordt het onthoofde lijk gevonden van een prof in de neurologie, die voor de behandeling van borstkankergevallen teruggegrepen had naar de zware …Lees verder
Ex-commissaris Eric Vincke, bekend uit eerdere romans, woont na zijn pensionering in de Provence. Zijn vriend, commissaris Verstuyft van de Antwerpse politie komt bij hem op bezoek. Er is zojuist een gruwelijke moord gepleegd: in een grot is het onthoofde lijk gevonden van een teruggetrokken levende oncoloog. Commissaris Louis Blanc, een goede vriend van Vincke en Verstuyft wordt met het onderzoek belast. Het blijkt dat de kluizenaar-oncoloog in het verleden betrokken was bij een omstreden therapie tegen borstkanker. De dader van de moord wordt gezocht in de omgeving van overleden ex-patiënten. Als steeds biedt een roman van Geeraerts een verrassing: op welk terrein heeft hij zich nu weer begeven. Zijn misdaadromans hebben altijd betrekking op maatschappelijke misstanden, zoals nu het exploiteren van de hoop van ten dode opgeschreven patiënten. Een goed gedocumenteerd en met veel humor en vaart geschreven verhaal. In een bijlage worden aspecten van borstkanker en van behandeling met s…Lees verder

Over Jef Geeraerts

CC BY 2.5 nl - Foto van/door Koen Broos, huisfotograaf van Standaard Uitgeverij.

Jozef Adriaan Anna (Jef) Geeraerts (Antwerpen, 23 februari 1930 – Gent, 11 mei 2015) was een Vlaams schrijver.

Jeugd

Geeraerts werd geboren als enig kind van Frans Geeraerts en Anna van der Heiden. Als kind van welgestelde ouders kreeg Geeraerts een burgerlijke opvoeding. Reeds in 1938 werd hij van de gemeentelijke jongensschool overgeplaatst naar het Franstalige Onze-Lieve-Vrouwecollege, omdat de eerste school niet fatsoenlijk genoeg was. Het bourgeois-milieu van het overgrote deel van zijn familie en de uiterst strenge sfeer van het college maakten van Geeraerts een in zichzelf gekeerd, eigenzinnig jongetje dat al heel vroeg zelfstandig handelde en dat zijn ontspanning slechts vond bij zijn (anti-burgerlijke) grootvader Janus. Ook in de bossen van Brecht, waar Geeraerts' ouders in 1941 een buitengoed gekocht hebben, kon hij tot rust komen. De liefde voor de natuur en het indivi…Lees verder op Wikipedia