Gerrit Komrij
Amsterdam: Bakker, 2000
45 p.
Aantekening
Op basis van de Albert Verweylezingen 1999
90-351-2222-4

Gerrit Komrij is behalve een boeiend dichter en een belangrijk prozaschrijver ook (en misschien zelfs vooral) een begaafd essayist. Als geen ander weet hij de meest uiteenlopende onderwerpen tot leven te brengen en in een nieuw daglicht te plaatsen. Met name de wijze waarop Komrij de jongste jaren getracht heeft om het eigene van poëtisch taalgebruik te analyseren, dwingt het grootste respect af. Na die commentaren bij afzonderlijke gedichten in het Nederlands en het Afrikaans is er nu het boekje Poëzie is geluk, dat meer algemeen de vraag van het dichterschap behandelt. De twee essays die hier worden verzameld, werden trouwens oorspronkelijk uitgesproken in het kader van Komrijs gastschrijverschap aan de universiteit van Leiden. In zijn eerste causerie bezint de essayist zich over de vraag 'Hoe lees je poëzie?'. Komrij laat zich nogal geringschattend uit omtrent de zogenaamde 'theoretische' uitspraken van dichters over hun eigen metier (een te verwachten polemische geste, u…Lees verder
Op 20 en 27 oktober 1999 hield Gerrit Komrij, op dat tijdstip gastschrijver van de Leidse universiteit, een tweetal Albert Verwey-lezingen. Voor dit boekje bewerkte hij de tekst van die lezingen, respectievelijk getiteld 'Hoe lees je poëzie?' en 'Hoe maak je poëzie?', in feite complementaire essays. De stukken zijn aangenaam licht van toon, bevatten op hun tijd een prikkelende bewering die de lezer bij de les houdt, maar een definitief antwoord op de in de titels gestelde vraag geven ze niet. Het meest concreet is het tweede opstel waarin de totstandkoming van een gedicht wordt beschreven, zij het niet zo stap voor stap als S. Vestdijk het destijds in 'De glanzende kiemcel' gedemonstreerd heeft. Komrij gunt ons wel een blik in de keuken, maar via het doorgeefluik. Het boekje heeft een prettig in de hand liggend formaat. Kleine druk.

Over Gerrit Komrij

Gerrit Jan Komrij (Winterswijk, 30 maart 1944 – Amsterdam, 5 juli 2012) was een Nederlands dichter, schrijver, vertaler, criticus, polemist en toneelschrijver. In 1993 werd hem de P.C. Hooft-prijs toegekend voor zijn beschouwend proza. Hij was van 2000 tot 2004 de Dichter des Vaderlands. Komrij stond bekend om zijn virtuoze en kleurrijke taalgebruik en was een gevreesd polemist.

Na in Winterswijk het gymnasium te hebben afgerond trok Komrij in 1963 naar Amsterdam. Een studie Nederlands brak hij na een half jaar af. Vanaf 1967 werkte hij als vertaler. In 1968 verscheen zijn debuut als dichter, waarna een stroom vertalingen, essays, recensies en gedichten het licht zag. In 1984 emigreerde Komrij met zijn partner Charles Hofman naar Portugal.

De aard van Komrijs poëzie is een autonoom taalspel dat vrij is van mimetische aspiraties, gevoelsuitdrukking, didactiek en metafysica. In zijn poëtica staat vrijheid voorop.

LevensloopLees verder op Wikipedia