Thé Tjong-Khing
Muziektekst
Harrie Geelen
Haarlem: Gottmer, 2012
[32] p. : ill. + cd
9789025751265 (hardback)

De Spaanse boerenjongen José is als soldaat in Sevilla gestationeerd, en wordt daar hopeloos verliefd op het gewetenloze zigeunermeisje Carmen. José komt daardoor tot domme daden. Maar Carmen kiest steeds voor haar eigen vrijheid. Dat loopt niet goed af. Theatermaker Groothof bewerkte de opera ‘Carmen’ van George Bizet (1838-1875) in 1994 voor kinderen. In de herziene versie waarmee hij nu (2012-2013) op het toneel staat, wordt het verhaal verteld en gezongen door José, begeleid door het Ensemble Sax et Plus (dat interessante arrangementen van Bizets composities speelt). Dit levendige geheel, waarin ook de leuke liedteksten opvallen, staat op de bijbehorende cd. In het boek wordt de tekst van de musicalbewerking in grote lijnen gevolgd, maar nu gebracht door een verteller. De liedteksten van de musical zijn echter niet opgenomen. Tegenover elke bladzijde tekst staat een paginagrote illustratie van Thé Tjong-Khing. Die sfeervolle afbeeldingen vallen op door de interessante vlakverdelin…Lees verder

Over Frank Groothof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Kees Holleman

Franciscus Bernardus Theodorus (Frank) Groothof Schröder (Amsterdam, 14 februari 1947) is een Nederlands acteur, vooral bekend van op kinderen gerichte producties. Bij het grote publiek is hij voornamelijk bekend van Het Klokhuis ("Uit het woelige leven van Boy Zonderman") en Sesamstraat (aanvankelijk als ondeugende jongen, later meer als de "ideale oom").

Loopbaan

Groothof studeerde vijf jaar aan het conservatorium. Na deze opleiding deed hij mee aan de musical Godspell. Hierna volgde een periode bij Het Werkteater. Samen met zijn broer René Groothof heeft hij diverse jaren "Broertjes" en "Broertjes op stap" gespeeld. Deze voorstellingen waren geïnspireerd op hun eigen jeugd en zijn ook uitgewerkt in de televisieserie Broertjes voor de VPRO. Marnix Kappers speelde hierin de vader van de beide broertjes.

Na "Broertjes" heeft Frank Groothof een groot aantal opera's uitgewerkt tot muziekvoorstellingen die met name op kindere…Lees verder op Wikipedia